Élménypedagógia a Mobilisben
Átütő felfedezés volt a múlt század hetvenes éveiben, amikor tudományosan is bizonyítottá vált a tapasztalati tanulás megalapozottsága, ezáltal tudományosan is igazolt lett az élmények általi tanulás módszertana.
Az élménypedagógia a tapasztalati tanulás módszertanát alkalmazza, ahogy a nevéből is kikövetkeztethető, a tanulói saját élmény lesz a tanulás kiindulópontja. Ezt egészíti ki a szerzett élményekre és tapasztalatokra való reflektálás, a történtek feldolgozása. A feladatok megoldása során a résztvevő tapasztal, majd azt az oktató segítségével tudatosítja és feldolgozza, és ezt a tudást általánosítva képes más problémák és helyzetek megoldásához is felhasználni. Így járul hozzá az élménypedagógia új képességek, készségek, szakmai és ún. soft skillek elsajátításához is. Az eredményes élménypedagógiai foglalkozásokon a résztvevők olyan kihívást jelentő feladatokban vesznek részt, amelyek (akár fizikai, érzelmi vagy szociális értelemben) újfajta megközelítést, gondolkodásmódot és képességeket követelnek meg tőlük.
Az élménypedagógia tehát elsősorban a közvetlen tapasztalásokon és a gyerekek aktív cselekvésén keresztül tanít. Elsősorban a személyes készségek fejlesztését tűzi ki célul, de fejleszti az önismeretet, önértékelést, az egyéni felelősségvállalást és a szociális kompetenciákat is. A tevékenységközpontú tapasztalati tanulás nemcsak élményszerű, de igazán hatékony is. Az ismeretek átadására, rendszerezésére, elmélyítésére egyaránt alkalmas, vagyis mindazt tudja, amit a hagyományos, ismeretszerző oktatástól elvárunk. Ebben a keretben a passzív befogadást felváltja a megismerő tevékenység által történő tanulás, amely az aktivitáson és élményszerűségen keresztül képes megteremteni a tanuláshoz szükséges motivációs bázist is.
Az élménypedagógia módszerei tantárgyaktól függetlenül működnek. Mi itt a Mobilisben úgy véljük, hogy ez a módszer beépíthető a közoktatás hagyományos kereteibe is: természettudományos órákon, digitális kultúrán, történelem, irodalom órán, de testnevelés órán is. A Mobilisben zajló foglalkozásokon igyekszünk maximálisan teret adni a cselekvés általi, élményeken alapuló tanulási folyamatoknak: legyen ez a diákok által elsőként elvégzett kísérlet, egy 3D tervezett tárgyalkotási folyamat vagy egy 5*5-ös LED-mátrix-lapka programozása.
Minden olyan esetben, amikor az aktív tanulói részvétel megvalósul és van idő ebben akár elmélyülni is, a tapasztalatokra épülő tanulás és az ismeretek elmélyítésének lehetősége is meg tud valósulni. Az élménypedagógia alapelve, hogy olyan tanulási helyzeteket teremtünk, amelyek arra késztetik a tanulót, hogy gondolkodjon, kísérletezzen, értékelje a sokszínűséget, legyen nyitott más ötletek befogadására. Hiszünk abban, hogy a tanulásnak elsősorban a személyes tapasztalaton kell alapulnia, amely egyszerre felfedező, alkotó és persze közös(ségi) tevékenység is.
Élményközpontunk egyik feladata a közoktatás kiegészítése a digitális világ népszerűsítésével. Innovatív módszerekkel betekintést nyújtunk a robotika világába. Élményalapú tanulás módszerével felkeltjük a diákok érdeklődését a digitális alkalmazások iránt.
Érdekes programozási feladatokkal fejlődik algoritmikus gondolkodásuk, tartós figyelmük, fantáziájuk, problémamegoldó képességük, gondolkodásuk. Kreatív digitális játékok során növekszik az együttműködési- és alkotókészségük, robotkarok irányításával pedig a kézügyességük. Interaktív módszerekkel kódolnak, terveznek, irányítanak robotokat. Játékos feladatok megoldása során tanulnak. A feladatok végrehajtása során megtapasztalják az alkotás örömét és izgalmát, valami új létrehozásával sikerélményhez jutnak. Hozzájárulunk a kísérő pedagógusok szemléletformálásához, elköteleződésükhöz a digitális pedagógia iránt. Kislétszámú csoportos foglalkozás során mindenki egyéni figyelemre számíthat nálunk.