Zajlik az élet a Mobilisben. Szakkört, ismeretterjesztő előadást, kísérleti bemutatót, vezetett foglalkozást tartunk, hiszen a Mobilis célja, hogy hozzájáruljon a természettudományos tantárgyak, műszaki pályák népszerűsítéséhez, a nem formális tanulási lehetőségek bővítéséhez, az élményszerű oktatás elterjesztéséhez. Hétköznapjainkba, tevékenységeinkbe szeretnénk bepillantást nyújtani honlapunk látogatóinak. Jó olvasást kívánunk!
Egy táborozó vallomása
Hogy milyen egy tábor a Mobilisben? A leghitelesebb választ talán magától a résztvevőtől tudhatjuk meg. Örömmel mutatjuk meg, korábbi táborozónk beszámolóját.
"Nagyon szeretem a Mobilis nyári táborait. Egészen kicsi koromtól kezdve minden nyáron részt vettem – előfordult, hogy kétszer is – valamelyik táborban. Először osztálytársaimmal együtt mentem, később ez már nem volt fontos, mert új barátokat szereztem ott a nyár folyamán. A tábori barátokkal később is tartottuk a kapcsolatot, és megbeszéltük, hogy újra jelentkezünk. Reggelenként anyukám vitt a táborba autóval: az épület alatt van klassz parkoló, nem kellett idegeskednie, hogy tilosban áll meg, amíg én kikászálódok az autóból. Nekem az épület alakja is nagyon tetszik. (Azt mondták, valamilyen motor-dugattyú alakja van.) Reggelenként kedves Mobilises tanárok és egyetemisták fogadtak bennünket. Amikor mindenki megérkezett, elkezdődött a szórakozás. Azt mondták, foglalkozás lesz pl. a prizmákkal, de nekünk az mind csak játék volt. Játék a fénnyel, a színekkel, a végtelennel. Amikor nagyobb lettem, megértettem, hogy fizikát tanultunk, meg informatikát, meg matematikát, meg kémiát, földrajzot, környezetvédelmet. Annyira élveztük a robotprogramozást, a QR kód keresést, a tervezést és alkotást, a kézműveskedést, hogy észre sem vettük, mennyit tanultunk. Volt olyan alkalom, amikor kisebb csoportokban oldottunk meg feladatokat. Ilyenkor meg kellett tanulni együtt dolgozni másokkal, és mondjuk meggyőzni a többieket, hogy az én ötletem miért jobb (érvekkel, nem hangerővel). Élveztük a csörgőlabda bajnokságot, pedig ott néma csendben, bekötött szemmel kellett játszani; megtapasztaltuk, milyen lehet látássérültnek lenni. A felnőttek erre azt mondták: érzékenyítés, a másság elfogadása. Nekünk mindez felhőtlen szórakozás volt a Mobilis táboraiban. Jókat játszottunk a közeli játszótéren, finomakat ettünk az egyetem ebédlőjében, vadiúj társasjátékokat próbáltunk ki a Mobilis játékboltjában. De készítettünk saját társasjátékot is: egész héten alkottuk a játék állomásait, hogy pénteken megkezdődjön a nagy játszma. Nem minden tábor kötődött csak a Mobilis épületéhez. Különleges helyszíneken különleges emberek mutattak be érdekes tevékenységeket a táborozóknak. Annyira élveztem minden nyári tábort a Mobilisben, ha lesz gyerekem, őt is elviszem oda." Hát ilyen egy tábor nálunk, a Mobilisben.
Tollba mondta: A.N. Lejegyezte V.I.
OsztálykirándulásON
RendhagyÓRÁk a Mobilisben
Színes, mozgalmas iskolai együttműködéseket tudhatunk magunk mögött idén is. A közoktatást kiegészítő foglalkozásaink fókuszpontjában a diákok, a tapasztalati úton történő ismeretszerzés, a gyakorlatorientált élménypedagógiai módszerek állnak. Nem-formális tanulási lehetőségekkel színesítjük az oktatási palettát.
A 2022/2023-as és a 2023/2024-es tanévben egyedülálló lehetőséget biztosítottunk a Győri SZC Baksa Kálmán Két Tanítási Nyelvű Gimnázium diákjainak, hiszen több osztály számára a Mobilis adott otthont a digitális kultúra tanóráinak. Oktatóink mentorálásával és modern eszközök használatával mélyültek el a diákok a 21. századi digitális technológiák és ismeretek világában.
2023. őszén a Huawei Technologies és a Maker's Redbox támogatásával workshop-ot szerveztünk, amely a pályaválasztás előtt álló 16-19 éves diáklányoknak adott lehetőséget, hogy találkozzanak a mérnöki, informatikai szakmákkal és betekinthessenek az infokommunikációs cégek világába.
Az országos pályaorientációs program négy helyszínen indult, először Győrben. A szakkör a többszörös díjnyertes Maker’s RedBox alkotópedagógiai tananyagára épült, amelyben zgalmas feladatok megoldása során a résztvevők megtanulhatták a programozás alapjait, kollégáink mentorálásával a digitális technilógiák gyakorlati előnyeibe is betekinthettek - 3D nyomtatás, forrasztás, 2D és 3D tervezés, lézervágás, elektronika, robotika - amely a későbbi pályaválasztást is segítheti. Új lehetőségeket fedezhetnek fel a STEM területek szakmái között.
A Make it Open páneurópai projekthez 2020-ban csatlakoztunk, amely során 15 iskola és annak tágabb közösségével alakítottunk ki együttműködést. Ötvöztük az alkotópedagógiát az úgynevezett nyitott iskola (open schooling) módszerrel, így vittünk színt a természettudományos és a STEM (MTMI) tantárgyak oktatásába.
A Mobilis, mint nyitott oktatást támogató központ (ún. HUB) a programon keresztül iskolákat, tanárokat és oktatókat támogat szabadon használható eszköztárral, nyílt, online kurzusokkal, és kidolgozott tananyagokkal. A tananyagok a Nyitott iskola navigátor online platformon érhetők el; a projekt Európa-szerte támogatta a tanárokat a nyitott oktatás különböző formáinak felfedezésében, inspirációt nyújtott nyitott iskolai projektek kipróbálására és létrehozására, és lehetővé tette a tapasztalatok és a tudás megosztását.
Foglalkozásainkat alsó és felső tagozatos osztályoknak, középiskolásoknak, egyetemi hallgatóknak, iskolai csoportoknak kínáltuk elsődlegesen a természettudományos jelenségekre és digitális technológiákra fókuszálva. Stratégiánk az élményszerű oktatás módszereinek terjesztése és ezen keresztül a természettudományos és műszaki pályák népszerűsítése; az élményalapú tudásszerzé volt.
Mobilis a hallgatókért
A Széchenyi István Egyetem hallgatóival több ízben is együttműködünk. A campus közelsége olyan lehetőségeket biztosít, amelyet kár lenne kiaknázatlanul hagyni. Az Egyetem Hallgatói Önkormányzata, valamint az Egyetemi Hallgatói Külügyi Bizottsága együttműködésével rendszeres, tematikus programokat kínálunk.
Ebben a keretben valósulnak meg a Mobilis Élményműhely programjaink, amely során havi rendszerességgel digitális műhelyfoglalkozásokat szervezünk SZE hallgatóknak. Bevezetésként elkalauzoljuk a diákokat a digitális gép- és eszközparkunk világába, majd az alkotói vénánknak engedünk. Készítettünk már textilékszert, nyomtattunk 3D-ben és a lézervágót sem kíméljük foglalkozásainkon.
Legnépszerűbb és leglátogatottabb programunk a FabLab – nyitott műhely alkalmaink. Digitális Műhelyünk hetente többször – meghatározott nyitvatartási időben, hallgatói kártyával díjmentesen látogatható. Hallgatói vizsgamunkaként a műhelyünkben készült el Ikrény település 3D-vel nyomtatott makettje. Teret adunk a hagyományos technikák és a legmodernebb digitális eszközök ötvözésével történő szabad alkotásra. Gazdag eszközparkunk egy-egy projekt munkafolyamataihoz – tervezéstől a kivitelezésig – modern infrastruktúrát biztosít, így a hagyományos (forrasztás, ragasztás) barkácsolásra, illetve a digitális (programozás, 3D tervezés és nyomtatás, lézervágás, hímzés, varrás) kivitelezésre is van nálunk lehetőség.
Fókuszban a természettudományok
Az Audi Hungaria Deutsche Schule diákjai minden évben a természettudományok kutatóiként komplex projekteken dolgoznak a Mobilisben. Az alsó és felső tagozatos osztályoknak tematikus foglalkozásokat tartunk Az interaktív alkalmak különlegessége egy - a tananyaghoz kapcsolódó - látványos kísérleti bemutató, majd azt azt követő páros munka, amely során a diákok önállóan kísérleteznek, méréseket végeznek az adott témához kapcsolódóan. Célunk a tapasztalai úton történő ismeretszerzés, gyakorlatorientált, élménygazdag foglalkozásokon, amelyek az iskolai tanagyaghoz kapcsolódnak és színesítik az oktatási palettát.
Ajtót nyitunk a jövőbe
Bár nem vagyunk iskola, fontos számunkra az oktatás, nevelés. Fő célunk, hogy kedvet csináljunk a természettudományok tapasztalati úton történő megismeréséhez, a tanulást pedig élménnyé tegyük. A többszörös díjnyertes Maker’s Red Box alkotópedagógiai tananyagára épülő szakköreinken a gyerekek játékos formában találkozhatnak számos izgalmas technológiával, eszközzel, ami a világ kalandos felfedezéséhez segíti őket. Mert újat tanulni mindig érdekes!
Ezeken az alkalmakon együttműködünk, és közösen dolgozunk a sikerért. Néha hibázunk, mert abból tanulunk, fejlődünk, hogyan csinálhatjuk jobban. Amit alkotunk, az igazi érték; mindenki beleteszi magát, magából egy „darabot”. Mentorálunk, támogatunk, hagyjuk, hogy mindenki felfedezhesse a lehetőségeket, műhelytitkokat, miközben észrevétlenül tanulunk. A résztvevők elsajátítják programozás alapjait, az elektronika, a robotika vagy a 3D tervezés-nyomtatás, forrasztás, lézervágás technikáját. Ajtót nyitunk a jövőbe.
Iskola Mobilis módra
Vitathatatlan, hogy a gyerekek rendkívül kreatívak. Mi a Mobilisben pedig arra törekszünk, hogy teret adjunk ennek a gyermeki kreativitásnak. Támogassuk őket, hogy megőrizzék az őszinte érdeklődésüket az őket körülvevő világ iránt, és ne vesszen el analizáló-elemző gondolkodásuk. Ezért igyekszünk élményekben gazdag, játékos foglalkozásokat kínálni, ami által fejlesztjük a gyerekek kompetenciáit, fenntartjuk a kíváncsiságukat, érdeklődésüket, és új ismereteket adjunk át. Bízunk benne, hogy a programjaink során tanultakat, tapasztaltakat tovább viszik. A Széchenyi István Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola diákjai gyakran megfordulnak nálunk, nagy örömünkre.
Rendszeresen indítunk foglalkozásokat számukra, amely során innovatív módszerekkel betekintést nyújtunk a robotika, a digitalizáció világába. Lehetőségük nyílik interaktív eszközeinket kipróbálni; kódolni, tervezni, programozni, robotokat irányítani, mindezt játékos formában. Mivel a foglalkozások kiscsoportban zajlanak, így minden kérdésre jut idő, minden gyermekre jut figyelem.
A jövő mérnökei
A Széchenyi István Egyetem járműmérnök hallgatói több ízben választották kutatási projektjük helyszínéül a Mobilis Digitális Műhelyét. Eszközparkunk lehetőséget biztosít a hagyományos (forrasztás, ragasztás) barkácsolásra, illetve a digitális (programozás, 3D tervezés és nyomtatás, lézervágás) kivitelezésre. Egy-egy projekt munkafolyamataihoz – tervezés és kivitelezés - infrastruktúrát tudunk biztosítani. örömmel teszünk eleget a hasonló megkereséseknek.
Ahogy már Einstein is megmondta:
Az életben a legjobb dolgok azok, amikor az ember tisztán látja az összefüggéseket. Havi rendszerességgel a fizika törvényeinek nagy kérdéseit fejtegetjük szakkörös diákjainkkal. Közösen gondolkodunk, számolunk, mérünk és kísérletezünk. Együtt vitatjuk meg a fizika, a számok, képletek, az elmélet és gyakorlat kérdéseit. Vidám hangulatú alkalmainkon azoknak igyekszünk segítséget nyújtani, akik emelt vagy középszintű érettségi vizsgát szeretnének tenni fizikából, vagy felsőoktatási tanulmányaikhoz kapcsolódóan szeretnék tudásukat, ismereteiket bővíteni. Kollégánk vezetésével interaktív alkalmainkon méréseket, kísérleteket végezhetnek a részvevők a 11-es fizika tananyaghoz, fakultációhoz kapcsolódóan. Ezzel is igyekszünk a felzárkózást, a pályaválasztó fiatalokat támogatni.
Egy új világ
Képzelj el egy világot magadnak, egy várost, ahol akár az életed is le tudnád élni! Ahol szinte minden a te fantáziádra van bízva. Egy mini okos város, amelynek arculata, fenntarthatósága, jövője a te terveid alapján formálódik. Na ilyen kalandos foglakozás a Jövő városa szakkörünk, ahol a részvevők, épp úgy mint a „nagyok”, megtervezik és megalkotják álmaik városát - érintve az irányíthatóság, fenntarthatóság, megújuló energia témaköröket. Kollégáink mentorálásával izgalmas felfedezéseket, virtuális sétákat tesznek a világ egy-egy különleges városában, épületében. Körbejárják a nagyvilágot, hogy tájékozottak legyenek, majd 3D nyomtatóval, műhelyünk eszközparkjának használatával el is készülnek a megálmodott „otthonok”. Amíg azonban a terv úgymond valósággá válik, addig a résztvevők számos érdekességgel találkozhatnak. Az alkotás során érintett technológiák, kompetenciák a későbbiekben az élet számos területén hasznosak lesznek.