A Mobilis Interaktív Élményközpont második éve működik együtt a Széchenyi István Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskolával annak érdekében, hogy az iskola az ország egyik leginnovatívabb oktatási intézményévé váljon. A program célja, hogy a diákok korszerű, élményalapú oktatásban részesüljenek, különös tekintettel a természettudományos és technológiai tantárgyakra, valamint a digitális kompetenciák fejlesztésére.

A Mobilis az innovatív oktatást innovatív eszközökkel valósítja meg. Az élményközpontban elérhető a régió egyik legmodernebb digitális eszközparkja, mely elsődleges eszközként szolgálnak a tantárgyak élményszerű, algoritmikus gondolkodást támogató tanításához. A digitális eszközök lehetőséget biztosítanak a tanulók kreativitásának kibontakoztatására és előzetes ismereteik hasznosítására is.

A kísérletek és mérések a Mobilis minden szükséges eszközzel felszerelt, számítógépekkel támogatott Diáklaborjában zajlanak. A foglalkozások során kiemelt cél, hogy a diákok nem hagyományos, élményalapú tanulói kísérletek révén fedezzék fel a természettudományos jelenségeket. A modern eszközhasználat nemcsak a tantárgyi ismereteket mélyíti el, hanem fejleszti a problémamegoldó gondolkodást és a tanulók aktív részvételét is ösztönzi.

Kiemelkedő szerepet játszik a digitális alkotóműhely, amely radikálisan új tanulási környezetet teremt. A hagyományos tantermektől eltérő, inspiráló térben a tanulók valós problémákra kereshetnek megoldást, miközben a modern technológiák széles skálájával dolgozhatnak: 3D tervezés, lézervágás, mikroelektronika és további gyártási és alkotási technikák állnak rendelkezésükre.

A tanév során megvalósult programok:

1. Komplex természettudományos foglalkozássorozat

Az 5–6. évfolyam négy osztálya (összesen 119 diák) 10 alkalmas foglalkozássorozaton vett részt, amely során a tananyaghoz kapcsolódó kísérletekkel és interaktív gyakorlatokkal mélyítették tudásukat. A tanév labor alapismeretekkel indult, majd olyan témák kerültek előtérbe, mint a halmazállapot-változások, oldódás, energiaformák, csapadékképződés, elektromos és mágneses jelenségek, valamint a csillagászat.

2. Fizika foglalkozássorozat

A 7. és 8. évfolyam tanulói (összesen 94 fő) szintén 10 alkalmas fizika témájú foglalkozáson vettek részt. A kísérleti bemutatók után a diákok a Mobilis diáklaborjában páros munkában vizsgálhatták meg az egyes jelenségeket, elmélyítve ezzel tantárgyi ismereteiket.

3. Tantestületi szakmai napok

A program részeként két alkalommal szerveztek szakmai napokat az iskola pedagógusai számára. Az eseményeken közel 70 tanár ismerkedett meg a digitális eszközhasználat lehetőségeivel, a mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásával az oktatásban, valamint a komplex természettudományos nevelés korszerű módszereivel.

4. Szakkörök – a jövő technológiái a diákok kezében

Két kis létszámú, de különösen intenzív szakköri program is zajlott:

Zöld mérnökök: A 16 alkalmas műhelymunka során a diákok 3D nyomtatással, lézervágással és Micro:bit programozással ismerkedtek meg játékos, projektalapú tanulás keretében.

The Craft Lab: A 10 alkalmas szakkör a művészet és technológia határterületeire kalauzolta a résztvevőket, akik digitális festést, AI-generálást, 3D nyomtatást és akvarell festést is kipróbálhattak.

„Ez a program kiváló példája annak, hogyan válhat az elmélet élménnyé, a tananyag felfedezéssé. A Mobilis szakmai támogatásával diákjaink olyan eszközöket és módszereket ismerhetnek meg, amelyek a jövő oktatásának meghatározó elemei lesznek.” – nyilatkozta az Öveges iskola egyik pedagógusa.

A Mobilis és az Öveges iskola közötti együttműködés a következő tanévben is folytatódik, újabb témákkal, még több digitális és kísérleti élménnyel gazdagítva a diákok tanulási útját.