9026 Győr, Vásárhelyi Pál u. 66.     +36 (96) 618-118, +36 (20) 296-8680     mobilis##kukac##mobilis-gyor.hu

Kereső

Nyelv

Kiskosár

Kosár tartalma 0 termék
Összesen 0 Ft
Bezár
A termék sikeresen a kosárba került!
Gyengénlátó Változat

EGY INNOVATÍV NYITOTT ISKOLAI TANANYAG A HULLADÉKSZENNYEZÉSBŐL FAKADÓ PROBLÉMÁK JOBB MEGÉRTÉSÉHEZ

Mostani cikkünkben a hollandiai Waag technológiai és társadalomkutatási laboratórium vezetésével, a holland Ir. Lely Lyceum közreműködésével kifejlesztett egyedi tananyagot mutatjuk be röviden.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Make it Open c. projektben a nemzetközi partnerek olyan tananyagokat – angolul learning scenario – dolgoznak ki, amelyek támogatják az oktatási intézmények nyitott iskolává válását. Ezekről a tananyagokról az érdeklődők a Mobilis honlapján, valamint a projekt saját weboldalán is folyamatosan tájékozódhatnak.
A tananyag a hulladékkezeléssel foglalkozik, a diákok feladata pedig egy olyan hulladékgyűjtő rendszer megtervezése, amely megakadályozza, hogy az emberek szeméttel szennyezzék a környezetet.
A Hollandiában kifejlesztett oktatási anyag a világ számos iskolájában és országában felhasználható és adaptálható, hiszen még ha az iskolarendszer eltérő is, a hulladékszennyezés témája mindenképpen egyetemes. A tananyag a projekt keretében készülő online navigátorban "A hulladék kezelése" címmel lesz elérhető.
 
A tananyag kidolgozása során a tanulók első feladata az volt, hogy egy kirándulás keretében megvizsgáljanak egy hulladékszennyezéssel érintett parkot az iskolájuk közelében, ahol versenyeztek egymással, hogy ki tudja a legtöbb hulladékot összegyűjteni. Ennek során a diákok még arra is szántak időt, hogy utólagos elemzés céljából lefényképezzék a különböző hulladéktípusokat.
 
A projekt második – kutatási – szakaszában a diákok a szennyezésből eredő tényleges problémát vizsgálták. A készített képek és a lebomláshoz szükséges idő alapján elkészítették a hulladékok idővonalát. Tanáruk erről számolt be:
 
"A lebomláshoz szükséges évek számán alapuló idővonal kevésbé tetszett a diákoknak, mint egy olyan idővonal, amelyen személyes mérföldkövek szerepelnek, például hogy mikor fognak érettségizni vagy mikor lesznek unokáik. Ez személyesebbé tette számukra a dolgot. Így a 10 év, 20 év, 50 év, 100 év helyett a 2030-as, 2050-es, 2070-es, 2120-as évet használtuk."
 
A tananyag megvalósításának ezen szakaszában egy szakértő által a viselkedéstervezésről tartott előadás ötleteket adott a tanulóknak arra vonatkozóan, hogyan lehet szórakoztató és jutalmazó módon befolyásolni az emberek viselkedését. Ezzel az újonnan szerzett tudással a diákok egy felmérést készítettek a közösségi attitűd megértésére. A felmérés lebonyolítása során a tanár "több nehézségre számított, de a diákok nagyon ügyesen közelítették meg a válaszadókat. Valóban belső információkat akartak gyűjteni a projektjük érdekében".
 
A projekt harmadik – alkotó – szakaszában a diákokat arra ösztönözték a tanáraik, hogy a kutatási eredmények alapján tervezzenek meg egy hulladékgyűjtési megoldást. Az ehhez szükséges alapvető elektronikai ismeretek megszerzése érdekében a tanulók egy szakértő által tartott elektronika tanfolyamon vettek részt, az új ismereteiket felhasználva pedig több hulladékgyűjtési prototípust építettek. Az eredmények különbözőek és kreatívak voltak. Készült olyan prototípus, amely nagyon magas hangot ad ki, amíg valaki bele nem teszi a szemetet. Más diákok azt akarták elérni, hogy a szemétdobálás szórakoztatóbb legyen: a megoldásuk szerint amint a szemét a kosárba került, egy sorsolási rendszer egy szelvényt adott, majd a hónap végén véletlenszerűen kiválasztottak egy szelvényt, és az adott személynek nyereményt kapott.
 
Az utolsó szakasz a diákok projektjének bemutatására irányult, amelyet az iskola étkezdéjében egy erre a célra kijelölt közönséggel osztottak meg.
 
Fotó: WAAG, elektronika tanfolyam
 
Fotó: WAAG, a diákok által fejlesztett hulladékkezelési megoldások
 
A projekt sikerét jól mutatja a diákokat irányító tanár összegzése:
"A diákok gyakran olyan megoldásokkal álltak elő, amelyekre én nem gondoltam. Azzal, hogy szabad teret adtam nekik a felfedezésre, és a feladatot prototípusra csökkentettem, a diákok úgy érezték, hogy felszabadultak a korlátozások alól, és nagyszerű megoldásokat és kísérleteket találtak ki."
 
Szeretne részt venni a „Make it Open” projektben?
 
Következő lépésünk a Make it Open keretrendszer tesztelése a 2022–2023-as tanévben 10 országban, 150 iskolában: Görögországban, Magyarországon, Izraelben, Hollandiában, Lengyelországban, Portugáliában, Romániában, Spanyolországban, Svédországban és az Egyesült Királyságban.
 
Ha többet szeretne tudni a projektről, látogassa meg a „Make it Open” projekt weboldalát -
about – make it open - vagy lépjen kapcsolatba a Mobilis munkatársával, Keszthelyi Bernadettel a keszthelyi.bernadett@mobilis-gyor.hu email címen, illetve az ECSITE szervezettel itt: Ecsite – The European Network of Science Centres and Museums.
Mozgasd a robotot! 2022. december 10. 10:15 - 11:30
Kövesd az áramlást! 2022. december 10. 11:40 - 12:20
Mozgasd a robotot! 2022. december 10. 12:30 - 13:45
Puzzlézerezz! 2022. december 10. 14:00 - 15:30
Mozgasd a robotot! 2022. december 17. 10:15 - 11:30
Mozgasd a robotot! 2022. december 23. 10:15 - 11:30

Slovakia Ring